Denemeyi Deneyin


Deneme başına buyruk, kuralsızlığı kural edinmiş, biraz ondan biraz da bundan havasındaki edebi türdür. Düşünsel ve bilimsel yönüyle makaleye, paylaşımcı ve samimi üslubuyla sohbete, duyguları ortaya koyarken de eleştiriye yaklaşır. Okuması sıkıcı gelir çoğuna o yüzden pekte yazılmaz (aslında çok yazılır da basılmaz). Sadece Montaigne'i biliriz hepimiz. Meşhur eseri Denemeler'i


Deneme zordur aslında görünenin arkasında bilgi birikimi ister, özgün düşünce, genel kültür, kendine has teoriler, aforizmalar ister. 

Özgürdür deneme.Bazen küçük bir öyküyle çıkar karşınıza, bazen hiç izlemediğiniz bir film, bazen de hayran olduğunuz bir yazarla.

Çok şey katar insana bu tür.Düşündürür, ufkunuzu genişletir, hayatınıza yeni bir pencere açar .Mesela ben Dostoyevski'nin sürgün hayatını, hapis hayatını, kumarbazlığını; Franz Kafka'nın 41 yaşında öldüğünü hayattayken yazdıklarının çoğunu yaktığını kalanlarında yakılması için arkadaşına vasiyette bulunduğunu ancak arkadaşı Max Brod'un vasiyeti yerine getirmemesinin sonucunda Kafka'nın eserlerinin günümüze ulaştığını; Siyahın, mavinin, kırmızının, beyazın bütün tonlarını; kalemin erkek, kağıdın kadın olduğunu; Şair Nigar Hanım'ı ve daha nicesini denemeyle öğrendim

Eğer okumadıysanız mutlaka Denemeler Montaigne okumanızı, okuduysanız da Kelime Defteri Nazan Bekiroğlu'nu denemenizi tavsiye ediyorum


Kelime Defteri hakkında en yakın zaman da ayrıca bir post yazmayı planlıyorum. Deneme türünde başka kitaplar okumuş olsam da Kelime Defteri'ni önermeye layık buldum.
Next PostSonraki Kayıt Previous PostÖnceki Kayıt Ana Sayfa

22 yorum:

  1. Montaigne nicedir sepetimde duruyordu bir kitap sitesindeki hesabımda. Yeniden aklıma getirdin :) Kelime Defterini ise çok duydum ve hakkındaki yazını da beklemekteyim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En sevdiğim tür deneme olunca Montaigne iki kez okudum :)
      Kelime Defteri benim için okunmaya değer finaller bitsin hemen yazarım ;)

      Sil
  2. Aslinda yazarlarin deneme olarak yazdiklari ilginç de olabiliyor. Ben de kisa kisa aklima gelen birseyleri yazarim sonra bazen yeniden ele alip daha uzun bir yaziya dönüstürürüm. Fikirlerin kaybolmamasi açisindan deneme yazilari onemli bence.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deneme kimi zaman bir çıkış kimi zaman da bir varış noktası :)
      Bende öyle yapıyorum aklıma gelir gelmez not alıp sonra düzenleyip birleştiriyorum

      Fikirler açısından da Nurulluh Ataç'ın dediği gibi "Deneme,benin dünyasıdır." Hem fikrini hemde istediğin gibi yazmakta özgürleştiren tür

      Sil
  3. Ellerinize saglık, Montaigne denemelerini daha lisedeyken okumuştum ama su anki birikimimle tekrar okunması gerekenlerden biri. Ben denemeleri severim bir cok fikri alt yapı deneme yazıları sonrası gün ışığına çıkar... resekkürler Hatırlatma için

    YanıtlaSil
  4. Rica ederim.Fikri alt yapı için temel taştır deneme

    YanıtlaSil
  5. Ben çok fazla deneme okumadım ya ne biliym eskiden hep önyargılıydım deneme mi ıyy sıkıcı diye :D hatta aldığım bir kitap deneme çıkınca gidip iade etmiştim :D artık böyle bi önyargım yok tabii yavaş yavaş okuyorum :D Zarifoğlundan Bir Degirmendir Bu Dünya da çok iyiydi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen okursun kitap kurdum :)
      Not aldım onu da okunacaklar listeme ekledim ;)

      Sil
  6. "Denemeler" yaklaşık 15 yıl önce başlayıp da yarım bıraktığım bir kitaptır. Ama bir daha başlamayı düşünüyorum. Deneme türünü ise ben "yazarın okur ile sohbet etmesi, kurmaca dışında iç dünyasını ve farklı konularda görüşlerini aktarması" olarak görüyorum. Yani okura yazarı farklı açılardan tanıma fırsatı sunuyor.
    http://kitapokurum.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de başlamalısınız.Her kitabın bir mevsimi vardır.Bu sefer bitirirsiniz:)
      Evet dili daha samimi

      Sil
  7. Bayılırım ben deneme okumaya.Bursa Kız Lisesi mezunuyum ben.Bizim edebiyat öğretmenlerimiz meşhurdu o zamanlar.Ayşe Ardalı,kulakları çınlasın,denemeleri okumayan sınıfı geçemezdi bizde.Montaigne en meşhuru,senin dediğin gibi çoğu yayınlamadığı için örnekleri az.Ama bir yazarı tanımak için denemelerini okumak lazım.Bizim deep mesela,deneme türünü çok kullanıyor,çok da başarılı,zevkle okuyoruz hepimiz :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yayın evleri çok talep olmadığından basmak istemiyorlarmış.
      Deep'in kitabını sipariş verdim.Merakla bekliyorum :)

      Sil
  8. Denemeler'i her siparişimde sepete ekliyorum ama sonra fikir değiştiriyorum. Montaigne kadınlar hakkında önyargılara sahipmiş sanırım. Kitapta da öyle mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fikrini değiştirme oku bence
      Ben 5 sene önce okumuştum şu sıralar bi kez daha okuyacağım.
      Montaigne kadınlarda bazı şeyleri eskiyle kıyaslıyor.Hatta bazı gündelik durumları kadınlar bile yapar diye yazmış.Nadiren kadınları haklı görse de dediğin gibi kadınları aşağılıyo mesela
      Kadınların, süs ve aylaklıklarının bizim emeğimizle beslenmesi gülünç ve haksız bir şeydir.
      Uzaktan her kadın insana hoş gelir

      Sil
  9. Deneme yazmak kolay zannedilir; ama belirttiğin gibi çok zordur ve o yazıldığı zannedilen şeyler de genelde deneme olmaz öylesine karalamalar olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle.Deneme yazmaya yeni başlayanların sığındığı liman,usta yazarlarında kendini ıspatı benim için

      Sil
  10. Ben deneme türünü çok severim. Montaigne'i uzun yıllar önce okumuştum. Bir ara alıp tekrar okumalıyım. Pek bir şey hatırlamıyorum.

    Nazan Bekiroğlu çok sevdiğim bir yazar. Deneme türündeki kitaplarını da okudum ve sevdim. Kelime Defteri elimde yok ama başka deneme kitapları var. Ben de onları okudukça yazayım, belki birilerinin ilgisini çeker ve okur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu postla anladım ki denemeye ilgi varmış baya.
      Yazılarınızı merakla bekliyorum :)

      Sil
  11. Insanın belirli aralıkla okuması gereken klasikler bende bu yıl okuyacağım

    YanıtlaSil
  12. Denemeleri daha önce okumuştum. Tekrar mı okusam ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende tekrar okumayı düşünüyorum :) Olabilir

      Sil